Daar zijn we dan!! - Reisverslag uit Koforidua, Ghana van sanne coer - WaarBenJij.nu Daar zijn we dan!! - Reisverslag uit Koforidua, Ghana van sanne coer - WaarBenJij.nu

Daar zijn we dan!!

Blijf op de hoogte en volg sanne

11 Maart 2013 | Ghana, Koforidua

Beste mensen,
Eindelijk de tijd gevonden om eens achter een computer te kruipen. Ik moet een half uur rijden voordat ik uberhaupt bij een computer ben...Dus ik moet er de tijd voor nemen. Maar goed...Ik zal bij het begin beginnen.

Zaterdagochtend vroeg op en samen met mijn ouders en mijn neefje naar schiphol gereden. Daar aangekomen snel mijn koffers ingeleverd. Gelukkig net binnen het limiet, maar het had geen kilo meer moeten wezen. Maar goed, ik afscheid genomen van mijn ouders en richting het vliegtuig. Het ging allemaal erg goed. In London meteen over kunnen stappen zonder problemen. Waar ik lichtelijk zenuwachtig voor was. Maar goed, eenmaal in het juiste vliegtuig de relaxing mood aangenomen en genoten van wat films en muziek. Uiteraard viel het vliegtuig eten mij ook enorm mee, dat is een gelukkie! Toen ik aankwam op het vliegveld van Accra ontmoette ik 6 belgische chirurgen, zij gingen voor een week operaties uitvoeren in een bepaald gebied. Heel speciaal! Na geland te zijn om 20.45 eindelijk koffers te pakken om half 11. Nog drie keer dubbel gecheckt te zijn liep ik de lang gedroomde gate uit. Stond daar een man van de organisatie me op te wachten. Begon meteen met grapjes (waar ik natuurlijk bar weinig van snapte)..Ik ben naar een hostel gebracht om daar te overnachten. de volgende ochtend ontmoette ik 2 duitse dames en we hebben samen ontbeten. Toen mocht ik weer in mijn prive taxi stappen richting Koforidua. Daar kreeg ik uitleg van Miki (van de organisatie) en werd er een ID kaart voor me gemaakt, zodat ik altijd mijn paspoort veilig opgeborgen kan houden. Heel fijn! Hij stelde me voor aan mijn Mamma en de 8 weesjes. Toen we het terrein op kwamen rijden kwam er 8 gillende kinderen op de auto af. Voordat ik de auto uit was, leek ik al bijna dood geknuffeld. Doet je toch goed, zo'n aankomst. Ik kreeg een rondleiding van Mamma en heb mijn eigen prive huis;) hahah Ik moet mijn slaapkamer delen, maar de andere volunteer komt woensdag pas. Dus nog even genieten in mijn uppie. Het is een feit dat stromend water schaars is en ik noodgedwongen ben mijn wc door te spoelen of mezelf te douchen met een bakje water...uhm...Daarnaast ook meteen de eerste stroomuitval mee gemaakt. Dankzij de ' zwengellamp' van ons pap, konden de kinderen hun lol niet op. Ook heb ik Wisdom leren kennen. Hij is de directeur van de school en heeft me gisteren diverse armoede dorpjes laten zien. Uiteraard wilden alle kinderen mij knuffelen en mijn haren aanraken. Want wat zijn die toch prachtig!! hahah Tijdens de stroomuitval heb ik ze ook hoofd schouders knie en teen geleerd en de maan is rond...Voor degene die me kennen, weten denk ik wel wat ik bedoel. Helemaal fantastisch. Mijn eerste yamm en stiew is achter de kiezen en het leek niet zo slecht te smaken dan ik dacht. Vanmorgen is mijn eerste werkdag begonnen. Ik moest vooral kijken in de klassen en observeren. Maar goed, zit ik in een klas word ik geroepen door een leraar. Wat krijg ik te horen? Alsjeblieft de kinderen zijn voor jou, geef ze maar creative arts! Ik schrok me te pletter! Zonder ook maar iets voor te bereiden. En ik moet zeggen dat het me echt tegenstond. Hoe moeilijk! Het is dus de bedoeling dat ik creative arts en games ga geven. Morgen al...Ik heb wel duidelijk gemaakt dat ik echt even tijd nodig heb en moet wennen. Toch voelt er een bepaalde druk op mijn schouders...maar goed, vanavond maar even iets bedenken, zodat ik morgen niet voor blok sta. Hopelijk kan ik nog iets regelen, zodat ik morgen en overmorgen nog even mee kijk in de klassen. Het lessysteem stelt echt niets voor, structuur ho maar. Dus het zal denk ik altijd beter kunnen dan dat...Nu zit ik in het internetcafe. Heerlijk verkoelend! Trouwens nog even iets over de kinderen. Ze zijn zo blij en zo enthousiast. Een meisje, Febi, is echt net vijf en de grootste lolbroek die ik ken. Klieren tot onder de voetzolen en als ze 'klappen' krijgt van de andere kinderen, lacht zij ze keihard uit...Hahah Geweldig! De kinderen leren me ook Twi. De taal die ze hier lokaal spreken. Gisteren met z'n allen om de tafel, zwengellamp erbij, eerst in engels opschrijven, dan in het nederland en dan in het Twi's. Te grappig! Ze vragen allemaal op welke dag ik geboren ben, zodat ik mijn afrikaanse naam kan krijgen. Ik weet dat echt niet, dus hebben ze ervan gemaakt dat, omdat ik op zaterdag aangekomen ben, ik Ama moet heten. Omdat mensen die op zaterdag geboren zijn zo heten. Natuurlijk hebben ze naast de lokale naam ook een engelse naam. Wisdom heet op zijn afrikaans, maar Kwasi op zijn afrikaans. Heel vreemd allemaal. Maar goed,ik denk dat ik er nu maar even mee ga stoppen.

Kort gezegd; het gaat super met me, geniet van de kinderen en de mensen om me heen en het weer werkt ook enorm goed mee! Warm is het wel, maar daar heb ik al een behoorlijke tijd naar verlangd!

tchau...xxx(sanne) Ama

  • 11 Maart 2013 - 17:13

    Els :

    Sanneeeeee!!!!
    Woehoeeej je eerste verslagje! Super leuk om te lezen allemaal! Goed te zien dat je het nu al super naar je zin hebt. Geniet maar goed van al die lieve mensen daar, echt helemaal jouw ding! Laat ze maar zien hoe goed je op z'n Afrikaans kan dansen haha! ;)
    Geniet ervan meiss! Tis daar iig beter weer dan hier!
    Xxx

  • 11 Maart 2013 - 17:40

    Anton Van Der Coer:

    Hoi Sanne,
    Wat cool dat mijn nichtje nu helemaal in Afrika zit, zeg. En dat de volgende generatie gelijk al internationaal onderwijs gaat doen. Is de uitstraling zo goed geweest dat de onderwijsfeeling zo meegegaan is? Geweldig dat je dit durft ondernemen. Wat die naam betreft dacht ik toch gelijk aan Tonia, moet toch ook daar bekend voorkomen!?
    Wat fantastisch dat je zo van die kinderen kunt genieten. En bedenk maar dat kinderen overal hetzelfde zijn. De omstandigheden waarin die kinderen leven zullen wellicht wel anders zijn, maar aandacht en liefde zullen ze evengoed herkennen. Ik begreep dat je nog aardig wat in je koffer hebt om ze ook een beetje materieel te verwennen. Geniet enorm van deze periode, en als het met enkele van die kindjes echt slecht gaat, nooit meenemen, ze zullen het daar net zo goed naar hun zin hebben dan hier in het drukke Nederlandje. Maar met jouw hulp zijn ze zeker goed af. Heb een fijne tijd en we horen en zien straks graag je er ervaringen. Het ga je goed. Heel veel lieve wensen van tante Jeanne, oom Anton, Jan
    Sara, Aaron, Bregje en Teun.

  • 11 Maart 2013 - 17:57

    Martijn:

    Hej Sanne! Supergaaf dat je er bent en zo welkom wordt geheten! They have been waiting for you :) geniet van de ongetwijfeld mooie tijd en het lekkere weer daar! Bloijf schrijven, benieuwd hoe het je daar vergaat. pas ook een beetje op en zorg goed voor jezelf! Groetjes Martijn.

  • 11 Maart 2013 - 21:14

    Sabine:

    Hoi Sanne,
    Supergaaf om te lezen dat je het daar goed naar je zin hebt!
    Wat een avontuur, wat een lef!
    We zullen je reis volgen.
    Succes met het les geven, je word daar wel even in het diepe gegooid zeg !
    Geniet van de warmte en de douche .( hahaha)
    Hier sneeuwt het, ook fijn!
    Fijne tijd daar en geniet ervan !

    Groetjes,

    Bert & Sabine.

  • 11 Maart 2013 - 21:49

    Ank:

    Wat super om te lezen Sanne!!
    Het geeft gelijk een beeld van waar je bent.
    Ik ga je reis vast en zeker volgen.
    Nog heel veel plezier en succes en ik zie je volgende verslag met plezier tegemoet.
    Groetjes Anke

  • 11 Maart 2013 - 21:49

    Ank:

    Wat super om te lezen Sanne!!
    Het geeft gelijk een beeld van waar je bent.
    Ik ga je reis vast en zeker volgen.
    Nog heel veel plezier en succes en ik zie je volgende verslag met plezier tegemoet.
    Groetjes Anke

  • 12 Maart 2013 - 04:19

    Annemarie:

    Ha zus

    Leuk om te lezen, lijkt me al een hele ervaring om daar te zijn...
    Vind het leuk dat ik ook wat van je hoor via sms......mis je stiekem wel en de kinders... Zou zeggen meisje geniet ervan.....

    Dikke kus en knuffel van je neefjes en nichtje terug
    Liefs mij

  • 12 Maart 2013 - 10:45

    Soejati:

    Heerlijk! Geniet ervan en laat het maar op je afkomen!

  • 12 Maart 2013 - 10:55

    Corry En Piet Uit Mill:


    Ha die Sanne.
    Wat een lef heb jij, ga er maar aan staan, taal ken je niet en dan vol aan de bak meteen.
    Maar jou kennende gaat dat lukken.
    Als je er plezier in hebt, komt de rest van zelf
    Je schrijft wel hardstikke leuk een genot om te lezen


    Sanne tot de volgende keer.
    Groetjes uit Mill

  • 12 Maart 2013 - 12:07

    Desiree Smeets:

    Wat leuk om dit te lezen! Waow dit zijn toch geweldige ervaringen! Vroeg me alleen af hoeveel Ama's er al zijn? Veel plezier!!! Gr. Dis

  • 12 Maart 2013 - 19:13

    Dora Van Der Heijden:

    Hoi Sanne
    Fijn om te lezen dat je zo goed ontvangen bent.
    Geniet van de kinderen en het mooie weer .
    Kei trots op je dat je dit allemaal gaat doen .
    Beetje behelpen misschien met water en zo maar je kunt het .
    We volgen je op internet .Groeten ome Wim en Tante Dora

  • 12 Maart 2013 - 19:44

    Ellen:

    Hoi Sanne,

    Een super leuk en enthousiast verhaal.
    Fijn dat je zo warm bent onthaalt.

    Geniet er maar lekker van !!!

    Liefs,
    Ellen

  • 12 Maart 2013 - 20:07

    Kristel:

    Wat heerlijk om van je te horen!
    Je schrijft leuk, en natuurlijk helemaal tof dat het zo goed met je gaat daar. :)
    Geniet van je tijd lieve Sanne!
    Oh trouwens, kom ik gister (maandag) op kantoor, staat er een rode doos op mijn bureau. 3 x raden wat daarin zat: allemaal rozenkransen! Zucht. :P
    Liefs en groetjes daar,
    Kristel

  • 12 Maart 2013 - 20:15

    Lenie Van Rooij. Moeder Van Ellen. :

    Hoi Sanne,

    Het is fijn om te horen dat je goed aangekomen bent. Een hele onderneming maar jou lukt het,
    jou doorzettings vermogen is perfect. Je verslag is leuk om te lezen. Sanne ik wens je een fijne
    tijd daar met je kindjes en alle collega,s. Geniet er van.

    Tot de volgende keer, groetjes Lenie vanuit Nistelrode.

  • 12 Maart 2013 - 22:40

    Pap En Mam:

    ha sanne wat een leuke reactie,s he.
    blij dat je ons even belde .
    we waren wel een blein beetje bezorgd hoe alles was verlopen met dat vliegen.
    maar alles viel gelukkig mee.
    nou meisje geniet er van .
    we volgen je .
    groetjes je pa en ma.

  • 13 Maart 2013 - 22:33

    José Vd Linden:

    Hai Sanne wat een mooi reisverslag lijkt me wel heel spannend daar allemaal ik blijf je volgen.Groetjes van José en de rest van de fam.uit Zeeland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sanne

Lees en hopelijk vind je mijn enthousiasme terug in mijn verhalen!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 23569

Voorgaande reizen:

09 Maart 2013 - 08 April 2013

Ghana 2013

10 Mei 2006 - 10 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: