donderdaaaagggg - Reisverslag uit Koforidua, Ghana van sanne coer - WaarBenJij.nu donderdaaaagggg - Reisverslag uit Koforidua, Ghana van sanne coer - WaarBenJij.nu

donderdaaaagggg

Blijf op de hoogte en volg sanne

14 Maart 2013 | Ghana, Koforidua

Hoi Mensen,
Wat een leuke reacties! Doet me goed! hahaha

Nou ik werd dus inderdaad in het diepe gegooid. De directeur (wisdom) haalde me de volgende dag uit de klas. Hij zei me ergens mee naartoe te willen nemen. Hij had het steeds over de villages. Geen idee wat hij daarmee bedoelde, maar goed, ik laat me hier graag wat wijsmaken. Dus samen in de taxi naar de stad om dan vervolgens weer drie andere taxis te nemen. Komen we echt in de middle of nowhere uit! Werkelijk waar, ik wist niet wat me overkwam. Een dik half uur gelopen voor we het eerste hutje tegen kwamen. Het werd me meteen duidelijk dat dit de meest arme mensen zijn die er in Ghana wonen. Met twee scharrelkipjes (waar je botjes van kunt tellen) en een magere geit overleven ze daar in de wildernis. Het was zo bijzonder om te zien. Wisdom stelde me voor aan de mensen daar. Hij kan mijn openheid en het makkelijk praten erg waarderen. Het feit dat hij me hiermee naartoe nam was daar het bewijs van. Hij neemt niet zo snel mensen mee de wildernis in. Tijdens de wandeling naar het eerste hutje vertelde hij me dat hij erg vervelend vond dat ik zo in het diepe gegooid werd en wilde me daarom deze dag mee nemen op zijn dagelijkse werk. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat ik zoiets wel overleef, maar hij vond het echt vervelend. Dus de hele dag met hem op sleeptouw geweest. Na nog een half uur verder lopen kwamen we bij een dorpje waar een oude man woonde. Hij was twee dagen daarvoor verbrand, omdat hij in het vuur gevallen was. Werkelijk waar de man had geen geld voor het ziekenhuis en heeft Wisdom gezorgd dat hij de eerste zorg kon krijgen. De man was nu terug in het dorpje en hij wilde hem bezoeken. De oude man kwam eraan gelopen met een half blousje vasthoudend zodat deze niet op zijn rug terecht kwam. Hij ging zitten en liet het blousje direct vallen. Wat ik daar zag!! Jezus, ik ben dan geen zuster of zoiets dergelijks, maar dat was heavy! De blaren en wat eerst bruin was, was nu vuurrood. Wat moet die man pijn hebben! Met natuurlijke kruiden en versnipperde schelpen, leek de pijn wel mee te vallen. Na het schrikbarend bezoekje gingen we weer terug. Kreeg Wisdom weer eens telefoon en was er gevraagd of hij naar de gevangenis kon komen, omdat er een man opgepakt was, omdat deze schijnbaar op een ander land aan het werk was, terwijl het als tig jaar zijn land was. Maar de armsten onder de mensen, worden absoluut niet geteld. Wisdom ging in gesprek met de bewuste man en de bewakers. Heel fijn, zon gevangenis van binnen. Met 10 man in een piepklein kamertje. Wisdom gaf de man geld, zodat hij eten kon kopen. Dat krijgen dat ze daar dus niet...Zo vreemd allemaal. Wel zo enorm bijzonder en zo speciaal om te zien! Gisteren heb ik een meeting gehad met de andere vrijwilligsters en hebben we afgesproken dit weekend te gaan reizen. We gaan naar Cape Coast. Heerlijk een paar dagen overnachten in een beach house en eindelijk...mijn haren wassen!! Heerlijk! Ik heb er echt zin. Vandaag heb ik wat spullen gehaald om mijn weekprogramma (creatief en games) te kunnen draaien. Meteen even een programma voor de komende drie weken gemaakt, zodat ik alleen de spullen maar hoef te pakken en les hoef te geven. Ik heb er echt zin in. De dag met Wisdom heeft me goed gedaan!! Daarnaast willen de kinderen me maar blijven knuffelen en krijgen bijna ruzie om wie er naast me mag zitten..Dus daar zit een schema in..hahah Eergisteravond heb ik glow in the dark sticks uitgedeeld. Ze zijn daar zo blij mee, ze hebben de sticks nog steeds (ook al doen ze het niet meer). Daarnaast heb ik Wisdom en Mamma drop laten proeven. Dat was niet helemaal wat ze verwacht hadden..Heel grappig om te zien. Auntie en Otoeh lusten het ook niet, maar sommige kinderen wel...Dus die hadden geluk, zij kregen van de anderen de snoepjes. Dan is het echt een feest hoor!! Maar goed,
Ik ga er een eind aan breiden!! Ik zou alvast zeggen een fijn weekend!!


  • 14 Maart 2013 - 13:18

    Marjorie:

    Jeetje sanne wat byzonder allemaal. Super dat je die ervaringen op mag doen! Via mama kan ik je verslagen lezen, heel byzonder! Heel veel plezier nog daar, ben wel een beetje jaloers haha. Groetjes, marjorie.

  • 14 Maart 2013 - 21:53

    José Vd Linden:

    Sanne weer zo'n byzonder verhaal je kunt het ook zo heerlijk vertellen heb er echt van genoten.
    Blijf je volgen dikke kus tante José.

  • 14 Maart 2013 - 23:18

    Corry En Piet Uit Mill:

    Hoi Sanne.

    Jonge jonge, wat een avontuur, maar wel geweldig, wat een ervaring heb je weer op gedaan.
    Je ziet maar, hier zijn de ziekenhuizen om de hoek maar daar is een ander verhaal.
    Dat dit in deze tijd nog mogelijk is, maar ja Ghana en geen Nederland.
    Laat je in het weekend maar lekker verwennen en maandag weer vol er tegen aan.
    Geniet er van meisje.

    Tot de volgende keer.

    Groetjes van uit een koud Mill.

  • 15 Maart 2013 - 19:50

    Martien En Willemien:

    Ha Ama haha...Wat een verhaal zeg, was je niet bang om met die kerel alleen op stap te gaan?
    Wat geweldig dat jij je zo goed redt wanneer je zo in het diepe gegooit wordt. Je hebt echt akteer talent
    het lijkt wel een rollenspel maar wat je allemaal te zien krijgt, wat vreselijk voor die man met zijn brandwonden je staat daar zo machteloos je zou zo graag iets voor die mensen betekenen he.
    Maak er het beste van en geniet met het moment. Lieve groetjes wij missen je.

  • 15 Maart 2013 - 22:49

    Dora Van Der Heijden:

    Hoi Sanne
    wat een mooi verhaal leuk om te lezen .Veel plezier nog
    Knuffel
    Tante Dora

  • 17 Maart 2013 - 06:31

    Evelien Maas:

    Hallo Ama,
    Leuk om je ervaringen zo te delen! Het is een bijzondere ervaring die niemand je meer afneemt! Fijn dat het goed gaat. Je realiseert je daar pas hoe verwend wij eigeriovnlijk zijn......geniet van de tijd daar, ik blijf je volgen! Groetjes vanuit Vinkel.

  • 17 Maart 2013 - 21:19

    Hermien:

    Hallo Sanne,
    Vindt het mooi om zo je ervaringen te volgen! Volgens mij geniet je met volle teugen, maar blijf boven al genieten van ieder moment. Lijkt me dat je, je daar ook bewust wordt dat niet alles van zelf sprekend is. Zo als medische zorg, maar ook bijvoorbeeld even achter de computer. Vonden de kinderen die gloei staafjes niet bizar? Onze kinderen lezen je avonturen ook. We hebben samen al gegoogeld op Ghana! Is het je al gelukt om de kinderen een liedje van hier te leren? Groeten vanuit Vinkel en ik blijf je volgen!

  • 18 Maart 2013 - 15:27

    Kristel:

    Jeetje je maakt daar wat mee Sanne..
    Heel bijzonder! Geniet ervan daar!
    Oh enne, daar ook iets van de nieuwe Paus Franciscus I meegekregen?
    x

  • 18 Maart 2013 - 17:01

    Els:

    SAMMIE!
    Wat tof dat die man je mee heeft genomen en dat dat je zo goed heeft gedaan! Leuk is dat, zo zie je echt iets van hoe de mensen daar leven. Een hele ervaring!
    Goed dat je nu al alle activiteiten klaar hebt gemaakt voor de komende 3 weken! Dan hoef je daar in ieder geval niet meer zoveel over na te denken... Veel plezier bij Cape Coast! Doe wel voorzichtig hé???
    Xxx

  • 19 Maart 2013 - 15:37

    Ellen:

    Hoi Sanne,
    Wat fijn dat Wisdom jou heeft meegenomen, en al die bijzondere ontmoetingen. Op één dag, zoveel beleven en zoveel indrukken. Fijn dat je dat goed heeft gedaan.
    Veel succes met de lessen die je hebt voorbereid.
    Ik ben heel benieuwd hoe het onderwijs in Ghana je gaat bevallen.
    Liefs

  • 21 Maart 2013 - 17:25

    Lotte Van Der Veer:

    mmm mijn reactie naar jou staat nu op mijn facebook?! afijn wat een gaaf verslag! je maakt een hoop mee daar! echt erg leuk om te lezen! en pas op voor de vliegen! ;-) have fun!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sanne

Lees en hopelijk vind je mijn enthousiasme terug in mijn verhalen!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 23569

Voorgaande reizen:

09 Maart 2013 - 08 April 2013

Ghana 2013

10 Mei 2006 - 10 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: