Bijna 2e week ten einde! - Reisverslag uit Koforidua, Ghana van sanne coer - WaarBenJij.nu Bijna 2e week ten einde! - Reisverslag uit Koforidua, Ghana van sanne coer - WaarBenJij.nu

Bijna 2e week ten einde!

Blijf op de hoogte en volg sanne

21 Maart 2013 | Ghana, Koforidua

Hey mensen,

Het is donderdag en we hebben tijd om weer eens lekker achter de computer te gaan zitten. Op dit moment regent het hier..Heerlijk!! Hahaha, het duurt maar een uurtje en dan is het weer super heet. Nu dus even genieten van de koelte. Maar goed, dinsdag en woensdag weer lessen gegeven en de kinderen lijken eindelijk te snappen wat we van ze willen. Ze begrijpen spelletjes en willen dolgraag liedjes leren. We hebben samen afgesproken dat we niet meer dan 2 liedjes per week gaan aanleren, anders worden wij (en de kinderen) echt gek. Ik heb foto's gemaakt van de tekeningen die gemaakt zijn en wil ze dolgraag laten zien. Dit zal moeten wachten tot in Nederland. Ik heb geen mogelijkheid om hier foto's te plaatsen, aangezien ik geen USB kabeltje heb! Maar goed, des te mooier het dadelijk voor mij is om de foto's te laten zien....

Gisteren hebben we een meeting gehad met de andere vrijwilligers. Daar hebben we de weekenden doorgesproken. Dit weekend (morgen) gaan we naar Krokobite Beach. Schijnt een enorm mooie strand te zijn met diverse winkeltjes en mooie hotels. Dus we gaan weer even een paar dagen relaxen. Het is hard werken en dat in de hitte, dus het is ook heerlijk om dan even te genieten van de rust. Gisteren kregen we tevens te horen dat we vandaag naar de village zouden gaan. Dus wij vanmorgen onze tassen gepakt en ik had wat rozenkranzen ingepakt voor mensen die ik hen wilde geven. Staan we klaar voor vertrek krijgen we te horen dat het toch niet doorgaat, aangezien Wisdom iets anders moest regelen. Typisch Ghana, afspraken maken en dan of niet nakomen of te laat nakomen. Dat is de cultuur. Just sit back and relax. Maar jullie konden wel begrijpen dat wij behoorlijk teleurgesteld waren. We moesten ons programma maar gewoon gaan draaien, zonder dat we veel voorbereid hadden. Gelukkig konden we nog wat tekeneningen af maken en hadden we ons daarom uit deze benaderde situatie gered. Daarnaast gaf Wisdom aan, a.s. zaterdag de school schoon te willen maken. En dat we daar bij zouden helpen. Maar onze plannen lagen gisteren als vast gelegd. Dus nu afgesproken dat we dat volgende week donderdag doen. Aangezien de school vanaf woensdag dicht is ivm pasen. Dus een lang weekend voor de boeg. Volgend weekend vertrekken we donderdagavond naar Accra, om daar te overnachten. En dan vliegen we vrijdagochtend om 6 uur richting Tamale. Vanuit daar kunnen we naar de Mole National Park. Een enorme wildlife park, waar je excursies door kunt volgen. Dus we gaan ook nog wilde dieren spotten. Maar goed, eerst terug naar het nu.

Vandaag les gegeven aan KG 1 (groep 1). Games. Zo grappig, want de leraren van alle klassen kwamen kijken wat we aan het doen zijn en kijken alles af wat en hoe we de kinderen benaderen. Waardoor de daarop volgende lessen gevolgd worden door meerdere leraren die wel weten weten hoe de Nederlanders dat allemaal doen. Eindelijk komen de leraren los en zijn ze er achter gekomen dat wij dus echt niet bijten! Maar goed, vandaag in gesprek geweest met Solomon. Een leraar (groep 6/7). Hij vroeg me of wij de kinderen in Nederland ook straften met slaan. Ik heb hem uitgelegd dat dat werkelijk Not Done is in Nederland. Hij vroeg me om andere opties en die heb ik heb uitgelegd. Zo gebeurd hier bijna dagelijks dat de kinderen elkaar om niets slaan,bijten of schoppen. Gebeurd dat tijdens onze lessen, worden de kinderen uit de groep gehaald en naast ons neer gezet. En dat is echt een wereld ramp hoor!! Huilen zeg. Maar goed, als ze stoppen met huilen leggen we nogmaals uit waarom ze daar staan en vragen we ze of ze dat niet meer zullen doen. Heel braaf, maar het werkt goed. Vandaag is het zelfs nog maar 1 keer voorgekomen dat ze elkaar sloegen en wij in moesten grijpen. Dus het werpt zijn vruchten af...Woensdagochtend hebben we ook Worship gehad op school en het volkslied geleerd. De leermethode in Ghana is, woordje voor woordje herhalen en dat dan x 20...Daarnaast leren kinderen van 2-3 en 4 al schrijven. Dit moeten ze net zo lang doen, totdat ze het kunnen...Hierdoor merken we ook wel dat de fantasie van de kinderen niet echt tot leven komt en daardoor weinig eigen inbreng hebben in ' fantasierijk' leven. Jammer, maar door onze spelletjes leren ze wel te spelen en te doen net als of..

Het leven van Ghana verder;
- Obruni, betekend blanke. Het woord komt me onderhand de .... uit en toch moeten we blijven lachen. Iedereen roept het ons na als we langs lopen. Maar goed, ze bedoelen het goed en willen alleen een groet van ons.
- eten; vandaag kregen we een bonenprutje met vliegen geserveerd. Ik kan je vertellen dat je etenslust meteen daalt tot het nul punt.
- Twi; de taal die hier gesproken wordt. En natuurlijk zijn ze ons van alles aan het aanleren en groeten we de mensen als op zijn twi's! Heel erg interessant om te zien, dat ze dit eigenlijk niet verwachten.
- trotro's; ga er niet in, die busjes worden volgepropt en 9 van de 10 keer kan de deur niet eens dicht omdat deze stuk is.
- Na 6 uur savonds; is het donker en niet veilig voor deze obruni's om over straat te zijn. Dus zorgen we braaf dat we voor die tijd terug zijn bij de school.
- Ghanese mannen; willen een blanke vrouw trouwen, omdat zij niet voor problemen zorgen. Met andere woorden, blanke vrouwen zijn heel rijk en dat maakt het leven makkelijk.
- vrijwilligster; het beste wat je ooit kan doen. Er zijn al bijna 2 weken om en de uren vliegen voorbij!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu gaan we maar eens stoppen..
Fijne avond iedereen en tot maandag weer. Dan zal ik waarschijnlijk weer online kunnen.

• 21 Maart 2013 - 18:11

Papa En Ama Vd Coer:

ha die sanne.
    zo te horen bevalt het je erg goed daar.
    we zijn benieuwd naar je foto,s
    nog 2 weken en dan horen we al die mooie verhalen en belevenissen van je.
    we kijken er nu al naar uit.
    meisje we wensen je nog veel plezier en doe lea de groetjes ook van ons.
    daaag en misschien tot bels he.
    pap en mam.

• 21 Maart 2013 - 19:04

Rosanne:

Hee meid, wat een verhaal zeg en wat ben je weer goed bezig. Is ook echt iets voor jou :)
    Nou nog heel veel plezier en geniet ervan. Ondanks het harde werken en de hitte.

Liefs rosanne

• 22 Maart 2013 - 09:29

Jacqueline Kuijpers:

Hey Sanne, wat een mooi verhaal om te lezen.
    Je kan het allemaal goed verwoorden.
    Ik weet wat het is als je ergens bent waar de cultuur helemaal anders is, maar dat is zooooo leuk om een keer mee te maken. Zo kun je zien dat wij het erg goed hebben in ons kikkerlandje.
    Je doet erg goed werk daar.... ga zo door!!!!!!
    Heel veel plezier nog daar, en ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Groetjes Jac

• 22 Maart 2013 - 16:19

Dora Van Der Heijden:

Hoi Sanne
    Mooi verhaal weer leuk om te lezen .geniet er verder nog van .
    Tot het volgende verslag ,kijken we naar uit .
    Groeten Wim en Dora

• 22 Maart 2013 - 21:26

Soejati:

Hi die Sanne,
    Ja, een hele andere wereld waar je nu inzit met andere gebruiken en een totaal ander cultuur.
    Ik ben erg nieuwsgierig naar je foto's als je terug bent;). Genietze!

• 23 Maart 2013 - 09:25

Piet En Corry:

Hoi Sanne
    Weer jou verslag gelezen, het is of wij er zelf bij zijn, zo kan ik me er in verplaatsen.
    Geniet nu weer even van je vrije weekend, en maandag er weer vol tegen aan.
    En hier is het bitter koud, dus je bent daar op een heel goeie plaats, en ook nog eens heel nuttig bezig.
    We kijken weer uit naar jou volgende verslag.
    Groetjes uit Mill.

• 23 Maart 2013 - 17:28

Marianne:

Hoi Sanne,
    Van Annemarie hoorde ik een dag voor jouw vertrek dat je naar Ghana ging. Wat tof. Ineens bedacht ik me dat ik je wel op waarbenjijnu zou kunnen vinden. En inderdaad, direct raak. Leuk om jouw verhalen te lezen. Succes met alles. Ik probeer je te blijven volgen.
    Groetjes, Marianne

• 23 Maart 2013 - 20:01

Anton En Jeanne Van Der Coer:

Hoi Sanne, leuk verslag van je ervaringen. Alweer op de helft van je verblijf. Geniet er maar van en maak veel foto's zodat je thuis veel kunt laten zien. Bereid je wel voor op het Siberische klimaat in Nederland van nu. Morgen wordt een gevoelstemperatuur van - 11 graden voorspeld, ongelooflijk voor eind maart. Laat de zon nog maar even zijn werk doen, zodat je wat reserve hebt opgedaan. Veel succes en geniet er van.
    Anton van der Coer

• 24 Maart 2013 - 07:22

Ans Straathof:

Hoi Sanne,
    Wat gaat de tijd toch snel, je zit al op de helft.
    Ben erg benieuwd naar je foto's .... volgende keer een usb kabeltje meenemen, dat past wel in je bagage.
    Groetjes Ans

• 24 Maart 2013 - 21:32

Willemien En Martien:

Hallo Ama-Sanne,Weer een gezellig verslag gelezen en even met jou meegereisd, want zoals jij verteld ben je zo bij aanwezig en zie je wat jij zegt! Dat is vertellen meisje wat jij doet is geweldig. Blijf genieten bij wat je allemaal doet, blijf bij de groep maar laat ze van jou afblijven ha ha. we zien weer uit naar je volgende verslag, het kan niet langgenoeg zijn want het leest heel prettig.
    Groetjes Martien en Willemien.

• 25 Maart 2013 - 11:23

Ellen:

Hoi Sanne,
    Wat een belevenissen. Heerlijk om te zien dat je daar zo geniet.
    Super goed dat jullie aanpak van de kinderen zo snel werkt. Hopelijk nemen de leerkrachten dit van jullie over.
    Groetjes,
    Ellen